Platan VoIP

Telekomunikacja wykorzystująca technologię VoIP (Voice over Internet Protocol) czyli komutację pakietową, zwana jest potocznie telefonią internetową. Przynosi duże oszczędności w kosztach przeprowadzanych rozmów, dodatkowe możliwości zdalnego łączenia różnych oddziałów i budynków firmy oraz pracowników pracujących w domu. Stosunkowo niewielkim nakładem środków pozwala też na znaczne zwiększenie pojemności centrali telefonicznej i obsługę dodatkowych telefonów.
Zastosowanie VoIP'a w firmach
W firmach VoIP stał się dziś kolejnym równoprawnym medium transmisji wykorzystywanym w nowoczesnej telekomunikacji obok telefonii analogowej, cyfrowej (ISDN) czy komórkowej (GSM). VoIP jest na tyle atrakcyjny, że mimo czasem gorszej jakości połączeń niż w telefonii tradycyjnej, wiele firm zainteresowanych jest uzupełnieniem firmowych systemów komunikacji o telefonię internetową. Czynią to na kilka sposobów poprzez stosowanie:
- samych komunikatorów internetowych (np. Skype)
- zewnętrznych bramek VoIP podłączanych do tradycyjnych central abonenckich
- nowoczesnych central telefonicznych integrujących tradycyjne technologie telekomunikacyjne z VoIP. Wśród central z VoIP mamy do dyspozycji tzw. Pure IP (oparte na komutacji pakietów IP) oraz rozwiązanie mieszane - centrale cyfrowe ze zintegrowanymi kartami VoIP lub systemy w których nie ma osobnej karty i to procesor zapewnia odpowiednią liczbę kanałów VoIP (wbudowany VoIP).
VoIP - jak to działa?
W centralach / serwerze Platan VoIP jest wykorzystywany na wiele sposobów. Można na przykład:
- podłączyć same aparaty VoIP'owe (abonenci SIP), aby w ten sposób zwiększyć liczbę abonentów wewnętrznych centrali / serwera - bez konieczności korzystania z usług operatorów VoIP
- kierować cały ruch wychodzący do sieci operatorów VoIP (linie miejskie VoIP) w celu minimalizowania kosztów połączeń
- używać bezprzewodowych aparatów systemu IP DECT
- logować do centrali / serwera pracowników pracujących zdalnie (przez telefony IP lub softphone'y)
- korzystać z telefonów komórkowych z funkcją WiFi
- połączyć kilka PBX Serverów Libra (sieciowanie po VoIP w ramach PIN - Platan Intelligent Networking) - umieszczonych albo w sąsiednich budynkach albo np. w siedzibie i oddziale firmy, zapewniając wspólną numerację i obsługę łącznie nawet 600 użytkowników
- w PBX Serverze Libra oraz centrali IP PBX Prima korzystać z funkcji Call Through, pozwalającej na automatyczne przekierowywanie zdefiniowanych numerów np. telefonów komórkowych na tanie linie VoIP - doskonały sposób na tanie rozmowy zagraniczne z telefonu komórkowego
VoIP w centralach i serwerach Platan - zalety
Firma PLATAN oferuje zintegrowane karty VoIP do całej gamy central o pojemności od kilku do ponad 400 portów. Są to PBX Server Libra oraz centrale cyfrowe Micra i Sigma. W centrali IP Prima VoIP jest wbudowany i nie wymaga dodatkowej karty.
- podwójna korzyść - jakość centrali cyfrowej i zalety technologii VoIP
- łatwość obsługi - prostsza w obsłudze niż zewnętrzne bramki VoIP - rozmowy bez wybierania dodatkowych prefiksów, z dowolnego aparatu
- oszczędność - tania komunikacja i niskie koszty wdrożenia, stosowanie dowolnego typu aparatów
- swoboda wyboru - dostępność usług wielu operatorów tradycyjnych oraz nawet 30 operatorów VoIP
- elastyczność rozbudowy o kolejnych użytkowników - idealne dla oddziałów i pracowników zdalnych, możliwość tworzenia rozproszonej struktury łączności w oparciu o VoIP, możliwość podłączenia nawet 400 telefonów SIP w Librze (do 128 w Micrze i Sigmie), a w ramach kilku serwerów sieciowanych w Platan Intelligent Networking - nawet 600 użytkowników
- zawsze w kontakcie - w PBX Serverze Libra nawet 60 jednoczesnych rozmów.
Abonenci VoIP mogą korzystać ze wszystkich funkcji centrali tak, jak inni abonenci (w tym z możliwości nagrywania rozmów i ich odsłuchiwania w programie Platan CTI). Abonenci VoIP mają również dostęp do poczty głosowej, mogą ją odsłuchiwać zarówno z aparatów IP, jak i programu Platan CTI.
VoIP w PBX Serverze Libra
- obsługa do 400 portów VoIP, w tym do 400 portów wewnętrznych VoIP (IP EXT) oraz do 30 portów miejskich VoIP (IP GW)
- obsługa do 60 kanałów VoIP, czyli przeprowadzanie 60 rozmów VoIP jednocześnie
- wydzielenie poprzez dodatkowy interfejs LAN łącza internetowego w celu optymalnej obsługi linii SIP Trunk oferowanych przez największych operatorów VoIP
- Platan Intelligent Networking (PIN) - sieciowanie rozproszonych systemów Libra z wykorzystaniem technologii VoIP
- protokół VoIP: SIP 2.0
- kodeki: G.711 uLaw, G.711 aLaw, G.726, GSM, G.729a
VoIP w centrali IP Prima
- 3 porty miejskie VoIP (IP GW) - obsługa do 3 operatorów VoIP
- do 6 portów wewnętrznych VoIP (IP EXT) - możliwość podłączenia do 6 telefonów IP
- protokół VoIP: SIP 2.0
- kodeki: G.711 uLaw, G.711 aLaw, G.726, GSM, G.729a
VoIP w centralach Micra i Sigma
- do 128 portów VoIP konfigurowanych jako miejskie IP GW lub wewnętrzne IP EXT (w tym do 30 linii miejskich)
- protokoły VoIP: SIP, IAX2
- kodeki: G.711 uLaw, G.711 aLaw, ADPCM, G.726, GSM, G.729a
- logowanie do 30 operatorów VoIP z możliwością odbywania wielu rozmów jednocześnie (SIP Trunk)
- linkowanie central z wykorzystaniem technologii VoIP
- 2 gniazda ethernet (WAN i LAN)
- wbudowany router
Funkcjonalny interfejs programu do konfiguracji Platan VoIP w centralach Micra i Sigma
Współpracujący operatorzy VoIP
Przetestowaliśmy poprawność połączeń z kilkunastoma najpopularniejszymi operatorami VoIP (kolejność alfabetyczna):
- easyCALL
- Easytel
- e-Call Polska
- ESIPTEL
- FabiPhone
- FreecoNet
- HaloNet
- HopIn
- iFON
- IPCall
- Netia
- Newfon
- SipMax
- TOYA